top of page
FITNESS 360 LOGO SMAPLE 2 TRANS.png
מגזין עסקים בכושר.png

כושר באונליין: לשדר בזום או פייסבוק לייב?

לאחר שענף הכושר הושבת לחלוטין בארץ ובעולם, התחום עבר לאונליין. אנשי מקצוע ועסקים בתחום נדרשו לספק פתרונות מידיים, וכך קרה. ממאמני כושר עצמאיים, דרך סטודיואים קטנים ועד מועדוני כושר גדולים. המעבר המיידי גרם לכולנו להשתמש בכלים שהיו איתנו כבר שנים, אבל לא היה זמן או אומץ לגשת אליהם. בלי הכנה מוקדמת ותוך 24 שעות מאות עסקים ואלפי מאמנים עברו לאמן אנשים אונליין! האופציות שלנו לשדר אונליין הן רבות. אפשר לצלם אונליין בפייסבוק, באינסטגרם, ביוטיוב, בזום או במערכות רבות נוספות (שאליהם לא ניכנס לרגע). אפשר לרוחב, לאורך, להקרין גם לטלויזיה..בכתבה הבאה אני רוצה לעשות סקירה קצרה בין הפלטפורמות המובילות, יתרונות אל מול חסרונות, ובעיקר לעשות לכם סדר.



זוהי אחת השאלות הכי נפוצות שאני מקבל בשבוע האחרון. עשרות הודעות בווטס אפ בדקה, עשרות טלפונים והודעות של לקוחות וחברים בתחום ששואלים לעצתי. אני שמח תמיד לעזור ולתת מענה, אבל הנה, סקירה קצרה על כל אחת מהמערכות האפשריות שתעזור לכם ובעיקר תעשה לכם סדר.


קודם כל, למה בכלל שידורים חיים? אי אפשר סתם ככה לפרסם סרטוני הדרכה?


אפשר, אבל מה זה שונה ממה שעשיתם קודם? מה זה שונה ממיליוני הסרטונים שרצים ברשת בחינם? זה היה כמעט תמיד לפני כן ביוטיוב ובאפליקציות שונות, אבל דבר אחד חשוב שלמדתי לאורך השנים הוא כי אנשים לא קונים אימונים (גם כשזה קיים בחינם) הם קונים חוויה, קהילה מסגרת, וכאן נכנס האתגר של כל בעל מקצוע או עסק בתחום, לייצר את כל שלושת אלה.


אם נייצר קהילה+חוויה+מסגרת תומכת, אני לא רואה סיבה ללכת ליוטיוב ולצרוך אימון בחינם ממייקל מניו יורק או להוריד אפליקציית אימונים ב-1.99 דולר מחברה אוסטרלית. אנשים רוצים את זה חמים, ישראלי, בשפתה שלהם, עם קהילה בועטת ועם הרבה מחוייבות.


שידור חי זה הרבה יותר מחייב מאשר אימון מוקלט (הרי יש כאלה הרבה ברשת, לא?) והם מקבלים אתכם בזמן אמת אצלם בסלון יחד עם כל המשפחה. זה בעיני השוס הגדול.

הסרטונים הקצרים שאתם מעלים מטרתם היא לקדם את העסק, לחזק, למצב ולמכור (אם אתם מוכרים שירותי אונליין בימים אלה).



אז מה הקטע של אינסטגרם לייב?


ניתן לשדר שידורים חיים ללקוחות, את זה כולנו כבר יודעים, אך אי אפשר לפתוח קבוצה סגורה המיועדת לדוגמא ללקוחות שלנו בלבד כמו אצל האחות הגדולה, פייסבוק. אם המטרה היא לתת ערך בחינם לעוקבים שלכם או למכור שירותים נוספים, באינסטגרם כנראה תקבלו את החשיפה האורגנית הכי גדולה. דבר נוסף הוא שבאינסגרם לא תצטרכו תוכנה חיצונית כדי לצרף אדם נוסף לשידור החי שלכם, פשוט מצרפים בלחיצה. כמובן שאין לכם יכולת באינסטגרם לראות את הלקוחות שלכם אלא רק הם יכולים לראות אתכם. מבחינת חווית לקוח או חווית צפייה, אני מתקשה לראות אנשים מול מסך מאונך עומדים 30 דקות ומתאמנים. אולי בימים הטובים של החופשות בחו"ל, בחדר בית המלון...יוגה ככה לנשמה...אבל לא בתקופה בה היום העולם מפוצץ בלייבים ושיעורים מכל הסוגים, ואנשים נמצאים בבתים מול מסכים של 50 אינץ' ויותר...






פייסבוק לייב: האפשרויות


תוכלו לשדר לייב (שידור חי) מהפרופיל האישי, העמוד העסקי או מקבוצה סגורה. עד כאן הכל ברור.

בפרופיל האישי - כל החברים שלכם יוכלו לצפות.

בעמוד העסקי - כל מי שנכנס אל העמוד יוכל לצפות.

בקבוצת פייסבוק סגורה - כל מי שבתוך הקבוצה, קיבל אישור או צורף (תלוי בהגדרות שלכם) יוכל לצפות בתכנים.



עכשיו ההחלטה בידיכם. האם בא לכם שכולם יצפו בתכנים הללו כחלק מקידום עצמי להמשך? אם כן, תשדרו בכל הפלטפורמות האפשריות (אפשר גם לשתף מהאחד לשני בזמן אמת).

אם אתם מעוניינים לתת פלטפורמה סגורה אך ורק ללקוחות שלכם (כי הם ממשיכים לשלם / לא מקפיאים / משלמים סכום סמלי), אז האפשרות של קבוצה סגורה היא האפשרות הטובה ביותר. כמו מועדון חברים סגור.



בימים אלה בהם עסקים קטנים בתחום הכושר רוצים להמשיך לתת ערך גבוה ללקוחות שלהם, למזער נזקים עד כמה שאפשר, הם גם רוצים לייצר משהו אינטימי שהוא 'קאסטום מייד' ללקוחות שלהם. קבוצת פייסבוק סגורה בהחלט תיתן לכם הרבה כלים לניהול הקבוצה, העלאת קבצים, העלאת סקרים וכמובן שידורים חיים שנשמרים בעמוד ללקוחות לצפייה בכל מועד שיבחרו עם יכולת שידור היישר לטלויזיה (עם כאבל HDMI או באמצעות שיקוף מסך בלחיצה).




גם כאן, כמו באינסטגרם, המתאמנים שלכם רואים אתכם, יכולים לכתוב שאלות, להגיב אבל לכם אין את היכולת לראות אותם. חשוב להקפיד על צילום לרוחב ולא לאורך, תאורה טובה, זווית צילום, תפאורת רקע קטנה וסאונד (כל אלה משפרים חוויית הצפייה ועליהם נכתוב פוסט בנפרד).



יוטיוב לייב


אם זו פעם ראשונה, תצטרכו לאמת את החשבון שלכם ותוך 24 שעות תוכלו לעבור לשדר לייב.

ביוטיוב גם ישנה אפשרות לעלות בשידור חי ולבחור האם לשתף את כולם או רק אנשים להם יישלח לינק הצפייה. האופציות הן טובות אך אם אין לכם מאות או אלפי נרשמים לערוץ, האופצייה הטובה ביותר כדי שיצפו בשידור החי הוא לשלוח לקהל שלכם לינק דרך רשימת לקוחות, ניוזלטר או ווטס אפ.




אפליקציית ZOOM


אפשר לומר שזו האפליקצייה / התוכנה הכי פופולארית בשבוע האחרון ואולי הפופולארית מאז פרוץ הקורונה. חברה שהשווי שלה צמח מתחילת השנה ב-78% והשווי שלה נכון לעכשיו הוא 36 מיליארד דולר. יש לה הכל, הקלטת אימונים, וובינר, העלאת קבצים או לינקים, שיתוף מסכים ועוד...היתרון המרכזי של הזום הוא שזה מאוד פשוט לתפעול. להבדיל ממערכות וובינר אחרות בהם ניתן לשתף לכם וללקוחות שלכם צריכה להיות האפליקציה החינמית במחשב או בטלפון, אתם משדרים, מקבלים מספר ID וססמא - אותה שולחים ללקוחות, והופ...כולם בשידור יחד אתכם. אתם רואים אותם והם רואים אתכם. אפשר לראות בטלפון / בטאבלט / מחשב וכמובן להעביר למסך טלויזיה. הפיתרון הזה מייצר הרגשה יותר פרסונלית ונראה גם יותר חדשני. כולם רואים עוד אנשים כמוהם שמזיעים מול המסך. האם כולם אוהבים את זה? לא...אבל כל מתאמן יכול לסגור את המצלמה שלו ובכך רק לראות ולא להיראות.



המסקנה: הכל כבר היה מוכן, רק היינו צריכים אומץ להפוך את זה לחלק איתנו ו..בלי הרבה ברירות.

התוצאה: מאות חנויות צילום ואביזרים בישראל נותרו ללא מצלמות רשת 😅 (בדוק).



5 טיפים לחיזוק קבוצות האונליין שלכם



1. מערכת שעות ויזואלית - תבנו מערכת שיעורים מסודרת ומעוצבת גראפית. תדאגו שכל הלקוחות שלכם יידעו על כל השיעורים ויחזיקו ביד את האפשרויות (קובץ מודפס / קובץ שנשלח בטלפון).



2. הכנה לכל אימון ואימון - לא משנה מה הפלטפורמה בה בחרתם לשדר (או אולי יותר מאחת) תעשו 'בילד אפ' (הכנה) לפני כל שיעור. תעצבו מודעה ב-CANVA לכל שיעור. להבדיל מבעבר, עכשיו תצטרכו להתאמץ יותר כדי שאנשים ירגישו מחוייבים וירצו לא להחמיץ. זכרו את FOMO (הפחד מלהחמיץ דברים) שמאפיין את העולם המהיר החדש. דאגו שהעוקבים / הלקוחות שלכם לא ירצו להחמיץ את האימון הבא.



3. הכנה לשידור חי - התחילו את השידור החי כ- 5-10 דקות לפני השעה המיועדת. שימו מוזיקת רקע והתמקדו בתפאורת הרקע אצלכם בסלון או בסטודיו (אם בחרתם לצאת ולצלם ממנו). אין צורך שתהיו שם אלא שאנשים כבר יתחילו להתכונן לקראת. רשמו: "ב-10:00 מתחילים את האימון".



4. אינטרקציה - דרבנו את המתאמנים לאורך האימון להגיב / לרשום / לפדבק. צרו חוויה אינטרקטיבית, תבקשו מהם לרשום 'כן' / 'לא', לעשות לייק, לנופף לשלום. בין אם בחרתם בפייסבוק / אינסטגרם / יוטיוב לייב או זום, גרמו להם להיות חלק פעיל באימון.



5. אימונים - הקפידו על אימונים קצרים של 30-40 דקות. כשזה מגיע לאימון בייתי, קצר הוא היעיל. קחו לדוגמא את כל תכניות הכושר המובילות בעולם מאז שנות ה-80, רובם הגדול מקפידים על אימונים של 20 עד 30 דקות. אין צורך להמציא את הגלגל אלא להסתכל מה עבד בעבר וליישם גם עכשיו. במתכונת הזו פשוט תוכלו לייצר יותר שיעורים. לדוגמא: ב-10:00 שיעור היט וב-10:30 שיעור פילאטיס. אין שום הגבלה של המתאמנים להישאר ל-2 שיעורים רצופים, אבל מבחינתכם, מערכת השיעורים שלכם תהיה גדולה ומגוונת בהתאם למה שהקהל צריך באימון בייתי בימים אלה.




ומה צופן לנו העתיד?



את זה אף אחד לא יודע. מה שבטוח יהיה כאן עולם אחר. אחר מכל מה שהכרנו. ומה בנוגע לענף הכושר? כאיש מקצוע וכאחד שמלווה עסקים רבים בתעשיית הכושר, אני בטוח שהוא לא ישאר אותו דבר אחרי זה. אין שום סיכוי. אני מאמין כי מי שיעשה 'מעבר מהיר׳ ואדפטציה מיידית לאונליין ולדיגיטל יוכל לבנות עסק חזק יותר כבר עכשיו ׳וביום שאחרי׳. עסק משופשף טכנולוגית - הוא עסק עם יתרון ענק, שיוכל להציע פתרונות נוספים...ולא...לא רק ברעננה או בתל אביב אלא בכל מקום בארץ. האונליין לא יחלוף בסיום המגיפה, הוא גם לא יחליף את מכוני הכושר, הוא ימשיך להיות, רק חזק יותר.

שי אלנקרי.jpg
bottom of page