top of page
FITNESS 360 LOGO SMAPLE 2 TRANS.png
מגזין עסקים בכושר.png

7 כללי ברזל להקמת חדר כושר או סטודיו לאימונים


להפוך ממאמן כושר שכיר (במועדון / סטודיו) למאמן כושר פרטי עצמאי זה לקבל את העובדה שאתם הופכים להיות בעלי עסק. זה השלב בו כיזמים אתם נדרשים בהבנה של חומר שאינו 'רק מקצועיים' אלא גם עסקי והרבה מעבר. להקים חדר כושר או סטודיו לאימוני זה עסק לכל דבר - קבלו את שבעת כללי הברזל להקמת העסק הפרטי שלכם.

מאמן כושר פרטי הוא עסק לכל דבר ואני אומר את זה לכל מאמן שאני פוגש. חשוב להפנים את העובדה שזה מצריך ניהול והבנה עסקית אפילו ברמה המינימאלית, אבל עדיין היא נדרשת. ברגע שמעוניינים לפתוח חדר כושר או סטודיו לאימונים פרטי, בין אם מדובר בחדר כושר קטן שכונתי, סטודיו לאימונים אישיים, לקבוצות קטנות או לחוגים, עלייכם לדעת כמה דברים חשובים/ עסקיים רגע לפני שאתם עושים את הצעד לכיוון ההצלחה.

פתיחת סטודיו לאימוני כושר

כמה זמן לוקח להקים חדר כושר או סטודיו פרטי לאימונים אישיים או קבוצתיים?

מנסיוני האישי, הקמה של מועדון כושר (תלוי בגודלו) יכולה לקחת בין 3 ל-6 חודשים.

לעומת זאת, הקמה של סטודיו לאימונים יכולה לקחת שבועות אחדים עד חודשים. זה מאוד תלוי במקום עצמו, בבעל הנכס, בשיפוץ והתאמת המבנה, באישורים ובקבלת הציוד.


זה תלוי גם בגורמי תכנון וביצוע נוספים כמו בעלי מקצוע שצריכים להיות אלה שיגרמו למקום שלכם להיראות כמו שדמיינתם.

כמה זמן לוקח לייצב את המקום מבחינה כלכלית?

זוהי שאלת מיליון הדולר שמזכירה לי את השאלה: "תוך כמה זמן אוכל להשטיח את הבטן?".

הכל תלוי בתכנית העסקית שלכם (בדיוק כמו תכנית אימון), ההיצמדות אליה והביצוע בפועל. עשו את הבדיקות שלכם היטב לפני שאתם קופצים למים עם הרבה תשוקה ואהבה לתחום. תשוקה זה נהדר אבל ידע עסקי ותכנון מקדים חשובים לא פחות חשוב. להקים מועדון כושר או סטודיו פרטי ולהעמיד אותו על הרגלים מבחינה כלכלית יכול לקחת 3, 6, 12 או אפילו 24 חודשים. יש עוד הרבה משתנים אבל זה לא המקום לבלבל אתכם. נסתפק בשלב זה להבין כי עבודה קשה ומדוייקת תוביל אתכם לתוצאות.

7 כללי ברזל להקמת חדר כושר או סטודיו לאימונים

1. כלל ראשון – איפיון

לפני שאתם רצים לקנות את הציוד הדרוש, חשוב שתשבו עם עצמכם ואפיינו את המקום שלכם. דעו במדוייק את קונספט העסק, את קהל היעד שלכם, את סל המוצרים והשירותים שאתם הולכים להציע, את הלוקיישן בו אתם מתכננים לפתוח, את התקציב וההון הראשוני לפתיחת חדר הכושר או הסטודיו ועוד...שבו עם עצמכם, עם יועץ, עם שותף ורשמו את הכל לפרטי פרטים.

2. כלל שני - כתיבת תכנית עסקית

בדיוק כמו שאנחנו מאמינים כי הדרך לתוצאות גופניות / הרזייה / גוף שרירי או מעוצב טמונה בתכנון ובנייה של תכנית אימונים ובהיצמדות אליה, כך גם בעסק הפרטי שלנו. נהיה חייבים תכנית עסקית רגע לפני שפותחים את הסטודיו. באמצעות כתיבה של תכנית עסקית מסודרת ונכונה אנו מגבשים את המודל העסקי, אסטרטגיות שונות ודרכי פעולה.


תוכלו להבין על תזרים וכמובן ללמוד כי שליטה על ההכנסות וההוצאות השוטפות הינה משמעותית ביותר ליציבות העסקית. היתרון בבניית תכנית עסקית הינו ההסתכלות והראייה קדימה, לא רק לטווח הקצר. אנו בונים תחזיות עסקיות וכלכליות לשנים הקרובות ולא מסתכלים רק על מה שקורה 'היום' כפי שהרבה מאמנים בתחילת דרכם טועים לחשוב. לאחר מכן נרצה לבחון את מיקומנו ביחס לשוק (שאר הסטודיוס' בסביבה) ולכן נבצע סקר שוק מקיף באמצעותו נוכל לקבל מידע על השוק הדינאמי הסובב, מידע לגבי מוצרים / שירותים דומים לשלנו הקיימים בשוק וכך לקבל אינדיקציות נכונות לגבי המיקום שלנו ביחס לאחרים.

בלינק הבא תוכלו לקרוא עוד על איך בונים תכנית עסקית לחדר כושר או סטודיו ועל מה חשוב להקפיד.

3. כלל שלישי - לא מספיק להיות רק אנשי מקצוע מעולים

הסוד להקמת מועדון כושר או סטודיו מצליח לא טמון רק בהיותכם מאמני כושר מצויינים, אלא גם יזמים ואנשי עסקים. מה הכוונה? לא אשלח אתכם ללמוד מנהל עסקים בכדי ללמוד לנהל את העסק שלכם. אין צורך בכך. אבל מה כן? תצטרכו להבין וללמוד לעומק את כל ההיבטים העסקיים של הקמת חדר כושר או סטודיו החל משיווק, ניהול, תזרים, גיוס עובדים, מכירות ושירות.





אפשר ללמוד זאת באינספור דרכים החל מקריאת ספרים, קורסים, סדנאות, דרך ייעוץ עסקי / סדנאות פיתוח ליזמים ועוד. בשביל להצליח תהיו חייבים להיות מחוייבים לעצמכם ולעסק שלכם. הקיפו עצמכם תמיד בכל אנשי המקצוע האפשריים עבורכם כדי להצליח. כשאתם צריכים לשפץ את חדר הכושר או הסטודיו, את מי אתם מזמינים? בדיוק כמו שבשביל שיפוץ המקום תביאו אנשי מקצוע יעודיים, לבניית האתר תביאו בונה אתרים, כך בכל דבר שלא תדעו בניהול העסק, אני ממליץ לקחת עזרה ממישהו חיצוני, שיוכל לחסוך לכם זמן וכסף.

4. כלל רביעי - חשבו תמיד שפע

שננו לעצמכם: יש מספיק לכולם! יש אלפי חדרי כושר, סטודיו לאימונים ומאמנים בישראל. בכל שנה מצטרפים מאות בוגרי הקורסים השונים לשוק העבודה והופכים את אהבת הספורט לקריירה. רוב היזמים שהתחילו דרכם כמאמנים להם אני מייעץ תמיד אומרים: "השוק מוצף, יש תחרות קשה, אין מספיק עבודה, ולמה דווקא אני?" נכון, למה דווקא אתם? זו שאלה מצוינת שאני כותב עליה בהמשך הכתבה ואתן לכם לחשוב עליה (סעיף 6). אם לא תדעו למה אתם, אז מי כן?




מלבד זאת אני רוצה לשנות אצלכם תפיסה וללמד אתכם לחשוב אחרת. לחשוב בתפיסת שפע (ולא בתפיסת חסר). אם תחשבו תמיד כמה רע, אין מקום לכולם, יש תחרות וכו'....זה בדיוק הפוקוס אליו תכוונו ועל זה תמיד תחשבו.


במקום זאת, נסו לחשוב חיובי, נסו לחשוב על השפע שיש לכולנו ותראו שגם הפוקוס שלכם יעבור לשם.



שלב ראשון: מהו היעד למספר הלקוחות בעסק?


100? 300? 500? 1000? כמה ייחשב עבורכם כהצלחה כבעלי חדר כושר או סטודיו בשנה הראשונה?


שלב שני: באיזה עיר או ישוב אתם נמצאים?


השאלה הזו מובילה אותנו לשאלות הבאות: כמה בתי אב קיימים? כמה תושבים? כמה מקומות כמוכם קיימים? רק לצורך הדגמה בעיר תל אביב יש 451,000 תושבים ויותר מ-50 חדרי כושר וסטודיו ברחבי העיר. נניח שרק 10% מכלל התושבים בעיר תל אביב היו עוסקים בספורט (למרות שדווקא בעיר הזו מספר התושבים העוסקים בפעילות גופנית הוא מהגבוהים בישראל). אבל שוב, נניח שרק 10%.


כמה אנשים פוטנציאליים? 43 אלף!




אם ניקח את 43 אלף האנשים ונחלק אותם ב-50 המועדונים הקיימים זה משאיר לכל עסק בממוצע 860 לקוחות פוטנציאליים. למועדון של עד 500 מ"ר המספר הזה בכלל לא רלוונטי הרי בכל מקרה לא ניתן לאכלס ולקלוט את המספר הזה.



הבנתם את הנקודה, נכון? ברגע שתשנו את נקודת המבט, תאמינו בעצמכם, במה שאתם נותנים, ותאמינו בשפע הקיים לכולם, אתם תראו 'שהתחרות' עם עוד עשרות מקומות הופכת ללא רלוונטית.

5. כלל חמישי - אין כלום תמורת שום דבר

עסקים רבים בישראל (בכל התחומים) לא תמיד מוכנים להשקיע ולכן לא תמיד מקבלים את התוצאות אליהם מכוונים. בדיוק כמו שלא יתאפשר למאמן כושר להפוך לסופר מוצלח רק מצפייה בסרטונים ביוטיוב אלא מהכשרות ולימודים במוסדות השכלה בתחום, כך גם בתחום העסקי.


כדי ליצור ולבסס את ההצלחה העסקית של כל אחד מאיתנו, אנו נדרשים להשקיע זמן, מאמץ, כסף, וכמובן נדרשים לשלם מחירים. ההקמה עולה כסף (וזה ברור), דעו כי לציוד איכותי יש מחיר, לשיווק נכון, לפרסום, למיתוג ולייעוץ עסקי...



אני יכול להגיד כי רק בשנתיים האחרונות השקעתי למעלה מ-100 אלף שקל על לימוד ורכישת ידע חדש עבור עצמי דרך סדנאות התפתחות אישית ועסקית. האם זה היה שווה את זה? ועוד איך! השקעות לטווח ארוך מניבות פירות. יש עוד הרבה דברים שיעלו לכם כסף, השקעה וזמן – אבל תמיד זכרו: אין כלום תמורת שום דבר.



6. כלל שישי - מה מיוחד בכם?

אין לי בכלל ספק שאתם אנשי מקצוע מיוחדים. עצם קריאת מדריך זה מראה את הרצינות והרצון שלכם בהקמת חדר כושר או סטודיו לאימונים. השאלה היא כזו: האם אתם יודעים להגיד בדיוק מה הייחודיות שלכם? במה אתם שונים מאחרים? למה דווקא לבוא אליכם?


אחת הטעויות הנפוצות ביותר אצל עסקים בתחום הכושר היא להצהיר כי העסק שלהם מתאים ופונה לכל סוגי האוכלוסייה.


המפתח להצלחה עסקית הוא מציאת הבידול שלכם, דבר שיוביל גם למיקוד שיווקי. בניגוד למחשבה 'אני מתאים לכלל האוכלוסייה', דווקא מציאת נישה ייחודית / קונספט ייחודי הם אלו שיבליטו אתכם ויובילו אליכם הרבה יותר לקוחות.


באיזה תחום אתם מתמחים? נשים אחרי לידה? שיקום? הרזייה? קונספט של אימונים בני 30 דקות? מועדון כושר אינטראקטיבי? ספינינג? פילאטיס? אפשר כמובן להתמחות ביותר מתחום אחד, אבל עדיין חשוב לפתח את הקונספט הייחודי שיבליט את הבידול (השוני) שלכם בכדי לא להיות עוד 'שחקן בשוק' אלא 'השחקן' המרכזי באזור הגאוגרפי בו אתם נמצאים.


7. מה חשוב לקחת בחשבון בתקופת הפתיחה?

א. לוודא שיש מספיק אורך נשימה כלכלי ולצלוח את השנה הראשונה כדי לעמוד על הרגליים בתקופת ההקמה. זוהי טעות שגם אני נפלתי כשהקמתי את סטודיו הראשון בבעלותי ברעננה בשנת 2008. מה הכוונה? ישנה השקעה ראשונית הנדרשת להקמת הסטודיו, הוצאות תפעול שוטפות והוצאות משתנות. חשוב לקחת בחשבון את כל ההוצאות (הקבועות והמשתנות) אל מול ההכנסות הצפויות ולמקם אותם בתכנית העסקית לאורך חודשי השנה בצורה כזו שתסתדר ותהיה גם ריאלית. היו מוכנים לכל תרחיש על מנת שיהיה לכם אורך נשימה.

ב. חשוב להציב יעדים ריאליים חודשיים לצמיחת העסק, וכך להימנע מאכזבות מיותרות שברוב המקרים גורמים לנו להרים ידיים או לחשוב על סגירה. הרבה בעלי חדרי כושר וסטודיו שהגיעו אליי לאחר שנתם הראשונה, סיפרו ושיתפו את האכזבה מהביצועים. ולמה האכזבה? המטרות שהציבו לא היו ריאליות. בדיוק כמו שמתאמן מעוניין לרדת 20 קילו תוך חודש, יתחיל להתאמן, יקפיד על תזונה ואחרי חודש יתאכזב כי לא הצליח. חובה עלינו לעשות תיאום ציפיות עם עצמנו, תיאום ציפיות ריאלי בו אנו מאמינים כי הוא אפשרי.


אני מאוד ממליץ לעשות זאת עם מודל S.M.A.R.T. זהו אחד העקרונות המנחים בקביעת יעדים שנותנים מסגרת אפקטיבית ליעדים:

יעדי SMART - מה זה בכלל?

specifics S ספציפי

Measurable M מדיד

Attainable A בר השגה

Realistic R ריאלי

Timely T תחום בזמן

ספציפי – Specific - היעד צריך להיות ספציפי – לא “להשתפר עסקית” אלא “ללמוד כלים לניהול ושיווק העסק” – יעד ממוקד מאד וברור מאד.

מדיד – Measurable - יש לספק דרך ברורה ומובהקת להבין האם עמדנו ביעדים שהצבנו. עדיפות לכתיבת מספרים של היעד (הגדלת כמות הלקוחות ב-30 בכל חודש, להגיע ל-50 מתעניינים בכל שבוע (לידים) וכו'....

בר השגה – Attainable - חשוב שכל יעד שנציב חייב להיות בר השגה ב-100%. . רק יעדים שניתן לעמוד בהם ב-100% ידרבנו אותנו להשיגם.

ריאלי – Realistic - בדומה לסעיף הקודם – אנחנו חייבים לראות את היעד. אם ניתן להשיג אותו אבל הוא לא ריאלי במגבלות הזמן, או שאר המשימות דינו להתבטל.

תחום בזמן – Timely - בדיוק כמו בניית תכנית אימון ללקוח +תיאום ציפיות בו נגדיר לדוגמא כמה קילוגרם עליו לרדת תך כמה זמן. ה'תוך כמה זמן', זה אבן הדרך לעמידה ביעד. תאריך מדויק לעמידה במה שהצבנו לעצמנו.

בהצלחה!

שי אלנקרי

יש לכם שאלה? צריכים עזרה עם העסק שלכם?



להצטרפות לקבוצה הסגורה של




לקבוצת ווטסאפ סגורה לעסקים בתחום הכושר והספורט


שי אלנקרי.jpg
bottom of page